Recension: Lion (2016)

En femårig pojke kommer av misstag ifrån sin familj och hamnar väldigt långt hemifrån. Lion är en fantastiskt bra film med många tänkvärda situationer.

Lion är baserad på en verklig historia, där unge Saroon (Sunny Pawar) av misstag kommer bort från sin familj. Allt han ville var att hjälpa sin storebror Guddu (Abhishek Bharate), men istället hamnade han på ett tåg som tog honom till Calcutta, mer än 1500 kilometer hemifrån. Han levde under väldigt fattiga förhållande, där allt som gällde var att försöka överleva för dagen. När han hamnar i Calcutta får han kämpa sig fram som gatubarn, utan någon hjälp och hela tiden finns det människor som vill honom illa. Men på något sätt lyckas han överleva eländet på gatan och blir istället adopterad av ett par från Australien. Sue Brierly (Nicole Kidman) och hennes man John Brierly (David Wenham) adopterar Saroon och ett helt annat liv startar.

lion

Lion hoppar fram till dess att Saroon är vuxen, och inser att han har ett förflutet som han inte riktigt utforskat. Resan tillbaka till Indien är en stor del av vad som händer, men Saroons nyfunna vän Lucy (Rooney Mara) tar upp en stor del av handlingen. Lion är egentligen en film som inte har någon väldigt stark röd tråd, förutom Saroons längtan efter att förstå vart han kommer ifrån, men samtidigt är det också det som gör att Lion har en så stark påverkan på alla som ser filmen. Det här är inte en dussinfilm, snarare en på miljonen där alla som ser den faktiskt får en insikt i vad det innebär att vara född i en helt annan värld.

För den som har besökt Indien är Lion en välbekant upplevelse. Indien är speciellt, på alla sätt och vis, och samtidigt som det kan vara en skrämmande upplevelse finns det lika mycket värme i Indien som människor. Lion gör mänsklighetens kärna – att hjälpa varandra – väldigt påtaglig och det är en mycket sevärd film. Nicole Kidman är som alltid väldigt bra och hennes frisyrer illustrerar väldigt väl vilken tidsålder vi befinner oss i, men övriga skådespelare gör en mycket bra insats. Men mest framträdande av alla är Dev Patel som den vuxne Saroon. Dev gör hela filmen efter att handlingen förflyttats till Australien.

Klart sevärd film, med mycket känslor!

Fakta Lion

Ljud: DTS HD – Master Audio 5.1