Recension: Darkland (2017)

Darkland är ännu en film om hämnd, men också ett rätt starkt familjedrama. Det är en kombination som filmats förut och det är svårt att förnya både tema och handling.

Hämnd är ett svårt ämne. Vem skulle inte vilja hämnas om en familjemedlem blir mördad? Egentligen är det förvånande att inte fler människor ger sig ut på hämnd, särskilt i vår del av världen där samhället brister ordentligt med förmågan att sätta skurkarna bakom lås och bom – något som också är en del av temat i den här filmen.

För Zaid (Dar Salim) är livet som det ska. Han är en framgångsrik hjärnkirurg och hans fru Stine (Stine Fischer Christensen) är gravid. Alla som ser de två har förstås svårt att tänka sig att Zaid skulle ha potential att ge sig ut på en våldsam hämndturné. Han räddar ju trots allt liv dagligen. När hans lillebror Yasin (Anis Alobaidi) hamnar i knipa och dessutom behöver 100 lakan gör Zaid något han kommer att ångra. Han ber sin lillebror ge sig av och nästa dag hittas Yasin mördad.

darkland

Och där börjar Zaids behov av att hämnas. Darkland är en actionfylld film från början, men också fylld av mer eller mindre onödigt våld. Darkland är faktiskt rätt okej fram till Zaids resa in i den undre världen. Därefter blir allt överdrivet och även om miljöerna är skäl nog att se filmen blir det lite för mycket av allt. Synd, eftersom karaktärerna är välspelade och den mentala resan för Zaid att gå från att vara läkare till hämnare är helt klart intressant. En okej film, men det är med blandade känslor jag ser andra halvan.

Fakta Darkland

Ljud: DTS HD – Master Audio
Bild: 16:9 Widescreen, Widescreen (2.40:1), HD 1080p