No Man’s Sky på bättringsväg?

När rymdspelet No Man’s Sky släpptes för ungefär ett år sedan så blev mottagandet minst sagt kyligt. Detta eftersom dess utvecklare Hello Games med Sean Murray i spetsen hade utlovat mycket mer än de i slutändan kunde leverera. Därefter blev det tyst från Hello Games, allt medan spelarna oroade sig för att de hade blivit lurade på sina pengar.

En av de stora nyheterna inför lanseringen var att spelets universum skulle innehålla 18 kvintiljoner planeter, alltså väldigt många, och att spelaren kunde utforska som den ville. Detta var möjligt eftersom planeterna genererades med hjälp av algoritmer under spelets gång. Men utöver att utforska planeter och att uppgradera sitt rymdskepp så saknade spelet variation och nymodigheten tog snabbt slut.

Nu, ett år senare, har spelet fått tre stora uppdateringar som var och en har ökat spelvärdet. Den första uppdateringen introducerade möjligheten att ha en hemplanet där spelaren kunde bygga sin egen bas och anställa personal bland den utomjordiska befolkningen. Om du inte hade ro att bosätta dig på en planet så kunde du också införskaffa ett massivt rymdskepp med inredningsmöjligheter, som även skapade ett massivt hål i plånboken.

No Man's Sky

Den andra uppdateringen utökade sätten att utforska planeter med hjälp av olika landfordon som skyddade mot otäckt oväder, och fortsatte också att uppdatera grafiken i spelet. Nu i augusti släpptes den tredje uppdateringen och denna gång låg fokusen på berättandet, med nya uppdrag som siktar på att klargöra ett och annat i den tidigare ganska begränsade handlingen.

Hello Games utlovar fler uppdateringar i framtiden. Vad de kan innehålla får vi vänta och se. Men om No Man’s Sky inte kändes som ett komplett spel när det släpptes så gör det i alla fall det nu och förtjänar en andra chans, eller en första chans om ni ännu inte har testat spelet.