Filmrecension: Captain America: Civil War (2016)

När allmänheten tröttnar på att superhjältar ödelägger världen i sin kamp mot superskurkar är det dags för inbördeskrig mellan hjältarna. Captain America: Civil War är en ödesmättad kamp och vänder upp och ner på alla hjältar.

I Age of Ultron gick Avengers kamp för att stoppa Hydra rätt hårt åt (det fiktiva) landet Sokovia, något som nu har lett till att FN vill att Avengers ställs under FN’s kontroll, genom det så kallade Sokoviafördraget. Tony Stark (Robert Downey Jr.) tycker att det är en bra idé, men Steve Rogers (Chris Evans) håller inte alls med. De två frontfigurernas olika viljor gör att superhjältarna delas i två läger och snart leder meningsskiljaktigheterna till mer än bara hårda ord, det är inbördeskrig som gäller.

Två team bildas, där Captain America får The Winter Soldier (Sebastian Stan), Falcon (Anthony Mackie), Hawkeye (Jeremy Renner), Scarlet Witch (Elizabeth Olsen) och Ant-Man (Paul Rudd) på sin sida. Iron Man får istället Black Widow (Scarlet Johansson), War Machine (Don Cheadle), Black Panther (Chadwick Boseman), Vision (Paul Bettany) och – hör och häpna – Spindelmannen (Tom Holland) på sin sida.

© Marvel 2016
© Marvel 2016

Det är naturligtvis upplagt för en superhjältekavalkad utan dess like. Och effekter saknas inte. Inte heller en orgie i action. Därmed inte sagt att det blir för mycket av det goda, trots att det är väldigt många superhjältar på scenen. Tvärtom lyckas bröderna Russo som regisserat hålla en bra ordning och vad som verkar vara en ytlig historia till en början förvandlas till något helt annat, betydligt mer djupsinnat.

Vilket gör att det blir ett högt betyg, snudd på toppbetyg. Hade Jeffrey Ford och Matthew Schmidt (som tillsammans tydligen stod för filmens klippning) får klippa lite till hade det också blivit toppbetyg. Även om jag fullkomligt älskar Marvel Cinematic Universe blir Captain America: Civil War lite för lång med sina två timmar och tjugoåtta minuter.

Captain America: Civil War
© Marvel 2016

För övrigt skulle jag vilja se en film som fokuserar på Scarlett Johanssons karaktär Black Widow – det är en enormt intressant karaktär som jag tror alla vill veta mer om.