Recension: Wonder Woman (2017)

Wonder Woman dök upp i serievärlden redan 1941 och det är i DC Comics värld hon regerar som Diana Prince / Wonder Woman. Som en av amasonerna är hon till en början omedveten om världen utanför den ö hon lever på. Men när en brittisk pilot kraschlandar på hennes ö börjar en resa ut i en värld väldigt annorlunda mot den värld hon växt upp i…

Jag ska villigt erkänna att jag inte ägnat särskilt mycket uppmärksamhet åt Wonder Woman (som i den här filmen spelas av Gal Gadot). Första gången jag under alla mina serietidningsläsande år ägnade någon större tanke åt Wonder Woman var när jag någon gång på nittiotalet läste om hur hon föredrog Batman framför Stålmannen, men jag minns inte mycket av den berättelsen. Däremot tyckte jag att Wonder Woman i Batman vs Superman fick för lite plats – något som nu rättats till i den här filmen. Här får hon allt plats hon vill.

Som amasonprinsessan Diana tränas hon till krigare på ön Themyscira. Allt är frid och fröjd till dess att den amerikanske stridspiloten Steve Trevor (Chris Pine) kraschar på ön. Tillsammans ger de två sig av mot London; fast med två olika uppdrag. Steve vill stoppa doktor Maru (Elena Anaya) och Wonder Woman är bestämt ute efter att hitta krigsguden Ares.

wonder woman

Jag blev väldigt snabbt imponerad över hur mycket matinékänsla det var över den här filmen. Det här är en klassisk äventyrsfilm, om än med några redigt bra effekter. Gal Gadot gör ett fantastiskt bra jobb som Mirakelkvinnan (som jag vill minnas att Wonder Woman kallades i serietidningarna när jag växte upp). Chris Pine visar att hans repertoar inte är särskilt utvecklad bortom Star Trek, men han lyckas ändå vara lagom och levererar en stridis som bara vill väl.

Det enda som egentligen talar emot Wonder Woman är längden. Det blir lite för mycket och lite för länge, men totalt sett är det en av de bättre superhjältefilmerna på länge.

Fakta Wonder Woman

Ljud: Dolby Atmos