Recension: Superswede (2017)

Superswede – en film om Ronnie Peterson – är ett historiskt dokument över Sveriges hittills bäste Formel 1-förare, som körde hela 123 Grand Prix-lopp.

Jag är egentligen inte särskilt intresserad av Formel 1, eller racing, och frågar mig från start om det här verkligen är en film för mig. Men det är omöjligt att inte bli åtminstone lite mer intresserad av sporten efter att ha sett Superswede. Jag var fem år när Peterson dog och jag minns nyheten nästan lika tydligt som jag minns nyheten om Olof Palme. Det var en stor nyhet och genom att se filmen förstår jag, nästan 40 år senare, hur stor Ronnie Peterson var.

Vad jag inte hade koll på är att Ronnie inte dog av kraschen, utan av ett ingrepp som kanske aldrig borde ha utförts – eller kanske utförts av någon annan. Det är en mängd andra saker jag inte kände till, som vilket rockstjärne-liv förarna verkade leva och att George Harrison var ett stort fan av Formel 1. Superswede har massor att berätta om den här världen, hur det var på sjuttiotalet och även om fokus ligger på Ronnie får man lära sig en hel del om spelet bakom kulisserna.

superswede

Ronnies familj är förstås också med och både frun Barbro och dottern Nina medverkar. Barbro dog 1987, men Nina medverkar i filmen. Det gör den ännu bättre och 1978 känns inte så långt borta, märkligt nog. Enda invändningen mot den här filmen är filmtekniken, där det ibland blir lite väl mycket blandningar och att den trots allt är rätt kort – trots mycket material är det inte så mycket vi får en chans att veta lite mer än vad arkivfilmerna berättar.

Fakta Superswede

Ljud: Dolby Digital 5.1, DTS HD – Master Audio, DTS HD – Master Audio 5.1
Bild: 16:9 Widescreen, Widescreen (1.85:1), HD 1080p