Recension: Sing (2016)

Sångtävlingar är alltid populära och i filmen Sing får vi tidernas animerade sångtävling, som dessutom serveras med en hel del humor av sjungande djur.

Illumination har producerat en hel del bra animerade filmer. Sist jag såg något av dem var det Husdjurens hemliga liv. Nu är det dags igen, när koalan Buster Moon (engelsk röst Matthew McConaughey, svensk röst Morgan Alling) gör allt för att fullfölja sin pappas dröm att få ordning på den gamla teatern och hålla storslagna shower. Problemet är bara att han har aldrig riktigt lyckats ordna några shower som dragit in några pengar och nu jagas han av både uppretade scenarbetare som inte fått betalt och banken som vill vräka honom om han inte betalar sina skulder.

Sing

Som tur är har han sin otroligt tålmodiga och vänliga assistent fröken Crawley (engelsk röst Garth Jennings, svensk röst Annica Smedius) som lyckas hålla alla andra lugna, åtminstone för tillfället. Men Buster Moon behöver få in pengar och då kommer han på den geniala idén att anordna en sångtävling. Den drar dock lite fler tävlande än vad han hade räknat med, på grund av ett litet misstag…

Det bästa med Sing är alla underbara karaktärer. Från den dansande grisen Günther (engelsk röst Nick Kroll, svensk röst Andreas Rothlin Svensson) med sin tyska brytning till hemmafrun Rosita (engelsk röst Reese Witherspoon, svensk röst Hanna Hedlund). Alla gestaltar längtan efter att följa sina drömmar på ett fantastiskt sätt.

Günther i högform tillsammans med Rosalita…

Sing är fylld med underbar humor, som det japanska bandet med ekorrar som inte förstår någonting och hela tiden försöker vara med i sångtävlingen trots att de aldrig kvalificerade sig. Det är utan tvekan en film för hela familjen eftersom humorn i Sing är lika mycket riktad till vuxna som till barn. Kanske till och med är det med övervikt åt vuxenhumor. Det finns inget negativt att säga, Sing är helt enkelt en av de bästa animerade filmer jag sett på länge.

+Tre extra minifilmer finns på skivan – väl värda att ses!

Fakta Sing

Testad på: Blu-ray