Recension: Roccat Kone EMP

Vi testar en av de senaste produkterna från tyska Roccat – spelmusen Roccat Kone EMP.

Vid en första anblick känns Roccat Kone EMP stabil, kanske på gränsen till för tung. Med sina 116 gram är den i mellansegmentet, med snudd på det övre, vad det gäller spelmöss, men vad man föredrar är i mångt och mycket en smaksak. I snabba spel kan det vara en nackdel med en för tung mus, men samtidigt är det en fördel att ha något som svarar med tyngd.

Ytan är också väl anpassad för att spela med. Du kommer inte att glida på knapparna, ytan har låg friktion utan att för den sakens skull kännas sträv. Den är behaglig och ligger väl i handen, även under riktigt svettiga spelsessioner. Den 1,8 meter långa kabeln räcker i de flesta fall, och är täckt av nylon för att minska slitage och minimera risken för skador. Skulle någon argumentera mot kabellängden har de datorn för långt från platsen där de sitter.

Installationen kräver att jag laddar ner Roccats Swarm-programvara, vilket går snabbt och lätt. Därefter råkar jag dock ut för en del problem. Programmet hänger sig två gånger under tiden när en uppdatering måste hämtas hem, vilket i sig är förvånande eftersom jag laddade ner programmet från Roccats hemsida. Det borde vara uppdaterat från start. Men när jag startat om installationen två gånger lyckas det och jag blir därefter uppmanad att lägga på en ny firmware. Vilket går utan problem, dock med en uppmaning om att plugga ur och i musen innan jag fortsätter.

roccat kone emp

Möjligheterna till att konfigurera knapparna är lika stora som möjligheterna att anpassa de LED-stripes som ligger längs kanterna på ovansidan. Du kan välja någon av de förinställda lägena eller finjustera på egen hand. Jag gillar läget ”Breathe” bäst, där färgerna långsamt ”andas”. Det ger en behaglig upplevelse även i det mörkaste rum.

Att sedan spela med Roccat Kone EMP är en dröm. Här finns inga förseningar, den snabbaste rörelse jag lyckas åstadkomma reflekteras genast i spelen. Eftersom jag enkelt kan skräddarsy musens känslighet efter min spelstil får jag exakt den respons jag vill ha. Själva känslan av att kunna lita på Roccat Kone EMP i alla lägen får toppbetyg, inte minst eftersom ytan är bland det bästa jag upplevt vad det gäller spelmöss och här ger tyngden en bra respons.

Sidoknapparna är bra, vilket också gäller hjulet som rullar stabilt med bra känsla. Det största problemet med Roccat Kone är dock vänster och höger knapp. De låter alldeles för mycket. Plastigt och högljutt. Sitter jag inte i ett spel blir det störande, men jag antar att det kan bli en vanesak. De drar dock ner betyget från fem stjärnor till fyra.

Totalt sett är Roccat Kone EMP helt klart en riktigt bra spelmus, som också fungerar för allt annat du vill göra med din dator.

Fakta Roccat Kone EMP

Sensor: ROCCAT® Owl-Eye – Optisk sensor med 12000DPI