Recension: Poltergeist (1982)

Inte minst med anledning av att remaken på Poltergeist har premiär recenserar Spel och Film den gamla klassikern från 1982. Frågan är, håller den än idag?

Början av åttiotalet var utan tvekan Steven Spielbergs bästa tid. Jakten på den försvunna skatten, E.T. och Poltergeist. Tre odödliga klassiker, som förändrade filmvärlden och som påverkade mängder av filmskapare som försökte upprepa succéerna. Poltergeist fick tre uppföljare och nu i dagarna är det dags för premiären på en remake (biopremiär den 22:e maj). Av trailern att döma, som du hittar nedan, ser det ut som om storyn följer samma koncept. Dottern i familjen, som dock inte heter Carol Anne, börjar prata med en flimrande TV och sedan börjar spökerierna att ta fart.

I originalet Poltergeist från 1982 ser vi redan från start ett Spielberg-klassiskt villaområde. Lugnt och rofyllt, utan några som helst synliga spökerier. Familjen Freeling bor med sina tre barn och det kunde varit en scen hämtad från Desperate Housewives. Steven Freeling (Craig T. Nelson) och hans fru Diane (JoBeth Williams) anar förstås ingenting från start, men handlingen tar snart en oväntad vändning.

Och handlingen är det inget fel på. Inte skådespelarna heller och bäst av alla är faktiskt Heather O’Rourke som spelar lilla Carol Anne. O’Rourke dog tragiskt 1988, endast 12 år gammal, men hann sätta sitt avtryck på en hel värld i sitt fantastiska skådespelande. Mediumet Tangina Barrons (Zelda Rubinstein) gör också en bra insats i sina försök att hjälpa familjen slåss mot de Poltergeist som hemsöker dem.

Det som sänker filmen är effekterna, som med dagens mått inte är mycket att ha. Trots det måste man se en gammal klassiker som den här med öppna ögon och försöka se förbi taskiga inklipp och effekter som ser ut att höra hemma på cirkus. Kan man det är det fortfarande en riktigt bra film, även om Poltergeist egentligen aldrig var särskilt skrämmande är den fascinerande och lite småmysigt underhållande.

Testa om du är med i en skräckfilm på riktigt.

Poltergeist.
Distribution AB Svensk Filmindustri.