Recension: Men in Black (1997)

Men in Black är från början ett fenomen som handlar om UFO, där män klädda i svarta kostymer besöker folk som sett ett UFO och på ett eller annat sätt får dem att inte berätta om vad de har upplevt. Filmen Men In Black från 1997 spinner vidare på den här sortens vandringssägen och det är humor på både hög och låg nivå i en science-fiction som får dig att både tänka till och skratta hejdlöst.

Den första filmen där Lowell Cunningham och Sandy Carruthers seriealbum får en chans att filmatiseras spelar Will Smith polisen James Darrell Edwards III, som efter att ha haft närkontakt med en utomjording rekryteras till en organisation som är minst sagt hemlig. Det är Agent K (Tommy Lee Jones) som rekryterar Edwards och efter att ha genomgått ett antal tester blir Edwards agent J. Det behövs förstås hela tiden nya agenter till en organisation som inte ägnar sig åt annat än att dölja det faktum att jorden hela tiden besöks av utomjordingar.

Skurken i Men in Black är ingen mindre än Vincent D’Onofrio, som spelar Edgar the Bug, och kampen mellan Men in Black och Edgar handlar om att skydda en hel galax. Något som är lättare sagt än gjort, men vilka är mer lämpade än två agenter utrustade med alla vapen som universum kan tänka sig.

Men In Black är en fantastiskt bra serie och filmen har lyckats fånga seriens alla fördelar. Det är humor, sci-fi, teknik och mänsklighet på samma gång. Bäst av alla utomjordingar är de vandrande pinnarna, eller vad de nu är, som bara ägnar sig åt att njuta av livet på alla olagliga sätt som går. Men in Black fick två uppföljare och de är också sevärda, men film nummer ett är helt klart bäst.

Fakta Men In Black

Recenserad på: DVD
Ljud: Dolby Digital 5.1