Recension – I, Daniel Blake

Jag brukar inte gilla drama-film. Däremot är jag en riktig sucker för en film som sparkar hårt på orättvisorna med klyftor. I, Daniel Blake är en sån film. Den tar upp ett ganska stort statligt problem. Filmen demonstrerar hur verkligheten ser ut för fler och fler människor. Så är du den typen av människa som inte anser att det finns några problem med världens system… Sluta läsa nu! Ni andra, läs vidare i recensionen.

Handling:

I, Daniel Blake handlar om den 59åriga snickaren Daniel Blake. Daniel har nyligen haft en hjärtinfarkt och i inledningen får vi höra utvärderingen med myndigheterna om han ska bli godkänd för att få sjukersättning. Daniel får sedan hem ett brev att han blivit nekad. Han är ju arbetsför, trots att hans läkare sagt att han absolut inte ska arbeta än. Han beger sig till Englands arbetsförmedling för att undersöka om han kan få bidrag för att söka arbete. Där ser han en kvinna, Katie och hennes två barn. De blir precis nekade sitt bidrag för att hon var försenad till sitt möte av den enkla anledningen att hon inte hittade till myndighetskontoret. Daniel står upp för Katie och de blir vänner, han hjälper henne få ordning på sin bostad så att den ska vara okej att bo i.

Till en början handlar filmen mycket om att Daniel ska skicka in en ansökan till jobbsökarbidrag via datorn. Han?! Han har ju aldrig använt en dator. Till slut får han hjälp av sin granne, som han även är vicevärd till. Han får reda på av myndigheterna att han måste söka jobb 35 timmar i veckan. Han måste även bevisa att han sökt jobben. Daniel börjar senare söka arbeten, men möts av fler och fler motgångar. Han bli nekad för att han inte kan bevisa att han sökt jobben, ett ord räcker tydligen inte. Han fortsätter hela tiden hjälpa Katie så gott han kan. Se den bindande fortsättningen.

Utlåtande:

Nu ska jag försöka hålla mig rätt så kort i sammanfattningen. Men jag gillar verkligen I, Daniel Blake . Den tar upp något som är så otroligt viktigt även här i Sverige. Det kan sitta en läkare på en myndighet som aldrig undersökt dig, som du aldrig får träffa och som inte vet någonting om dig. Denna personen har veto över en riktig läkare som undersökt dig grundligt… Det hörs ju ganska omgående hur skevt detta är. Denna filmen skildrar en man som stöter på dessa problem som så många andra som blir akut sjuka råkar ut för dagligen runt om i världen. Man får se hur motgångarna bryter ner en människa bit för bit. Daniel är väldigt uthållig, men man ser det väldigt tydligt och väldigt snabbt på den ensamstående mamman Katie med sina två barn.

Filmen är otroligt gripande och välgjord och skådespeleriet i filmen är riktigt riktigt bra. Jag gillar vanligtvis inte sånt här konstnärligt, men denna film hade lika gärna kunnat vara en dokumentär. Oerhört sevärd film.