Recension: Elle (2016)

En framgångsrik kvinna blir attackerad och våldtagen. Elle är en av Paul Verhoevens senaste filmer och eftersom han är en av undertecknads favoritregissörer är det höga krav som ställs. Infrias de? Du får snart veta.

Michèle Leblanc (Isabelle Huppert) våldtas i sitt eget hem av en maskerad man. Hon städar upp allt och återgår till att leva livet som om ingenting hade hänt. Men det går förstås inte att bara skaka av sig en sådan händelse. Michèle är chef på ett dataspelsföretag och har sina hemligheter från långt innan våldtäkten. Spelen som företaget utvecklar är inte direkt barnvänliga och Verhoeven gör en intressant koppling mellan spelen och det verkliga livet. Är våld och våldtäkter okej i spel, när de inte är det i verkligheten, och hur ska man som offer för något sådant förhålla sig till spelens verklighet – särskilt om man är med och utvecklar dem.

elle

Men Elle är så mycket mer. Mörk humor blandas med en känsla av att på något underligt sätt segrar det goda. Inte minst när Michèle börjar söka efter vem det nu än är som ligger bakom masken. Ingen kan annat än sympatisera med Michèle och Elle är mycket mer en diskussion om varför ingen skyddar alla kvinnor än en thriller. Verhoeven överraskar betydligt, särskilt som jag mest förknippar honom med science-fiction-klassiker som Robocop eller Total Recall. Visserligen lyckades han väldigt väl med Basic Instinct, men Elle är något helt annat. Här visar han att han utan tvekan kan producera ett drama, som också är en thriller, eller… tja, det är svårt att placera Elle i ett enda fack. Men närmast kommer ändå thrillern och jag kan bara applådera slutet!

Fakta Elle

Ljud: DTS HD – Master Audio 5.1
Bild: Widescreen (2.40:1), HD 1080p