Recension: Döda poeters sällskap (1989)

Skoltiden kan vara allt från helvete till himmelrike, och hur tillvaron blir beror på många saker. Inte minst den lärare man har, vilket är vad Döda poeters sällskap handlar om. John Keating är läraren som förändrar livet för eleverna på den anrika internatskolan Welton Academy. Men det var inte bara eleverna där som fick lära sig att fånga dagen, en hel värld lärde sig ett nytt uttryck och få filmer har gjort ett så stort avtryck på världen.

Det är med både tvekan och sorg jag recenserar den här filmen nu, efter Robin Williams död. Eftersom Döda poeters sällskap handlar så mycket om att fånga dagen måste jag ändå tro att det var precis vad Williams gjorde i hela sitt liv, med sitt intensiva liv. Samtidigt känns det också väldigt rätt att skriva den här texten nu, då Williams död påminner oss om hur viktigt det är att faktiskt försöka fånga dagen, hur slitet uttrycket än må ha blivit.

Robin Williams
Robin Williams

I Döda poeters sällskap spelar Robin Williams läraren John Keating, som kommer till internatskolan för att undervisa i engelska. Han gör det på sitt alldeles egna sätt, lär eleverna att tänka själva och han får dem dessutom att följa sina drömmar. Vi får följa ungdomarna i deras strävan på skolan, som mycket mer liknar ett fängelse än en skola, och att drömma om någonting annat än att bli en produktiv medborgare är förkastligt enligt både lärare och föräldrar. Som det ofta är på internatskolor – särskilt i både England och USA – har eleverna rika föräldrar och det är föräldrar som inte accepterar att barnen vill spela teater eller någonting som inte gör att de också kan tjäna pengar.

Keating ändrar på mycket och han gör det med hjälp av poesi. Uttrycket Carpe Diem myntades av diktaren Horatius ett par decennier före vår tideräkning, men Döda poeters sällskap gjorde uttrycket känt över hela världen. Det stämmer fortfarande att vi bör försöka fånga dagen och det finns sämre sätt att tillbringa sin tid på än att fånga dagen genom att se den här filmen. Den är och förblir ett mästerverk, som gör att vi kan lära oss något om oss själva – inte minst att det gäller att ta vara på tiden.

Och än en gång, Robin Williams – vi saknar dig.

Se Döda Poeters Sällskap på Netflix.

Länktips om du vill ägna dig åt poesi istället för att arbeta: Bli ekonomiskt oberoende