Recension: Behaving Badly (2014)

När man är ung och kär gör man lätt dumma saker, och att bete sig illa kan rentav vara förlåtet när sinnet fördunklas av hormoner. Men tusan vet om vi kan förlåta regissören till Behaving Badly.

Rick Stevens (Nat Wolff) är beredd att göra vad som helst, och då menar vi verkligen vad som helst, för att få sin drömtjej. Så långt kan jag förstå filmens förutsättningar. Att Nina Pennington (Selena Gomez) är en tjej som gärna utnyttjar att hon är vacker vilket förstås sätter Rick i den ena situationen efter den andra som gör att han mer eller mindre riskerar livet.

Att Rick satsar pengar på att kunna få Nina i säng hjälper oss att genast förstå att filmen kommer inte att handla om någonting annat än sex. Och mer sex. Eller spyor eller ja, du gissade rätt, ännu mer sex. Blandningen av livet i skolan, tonårsångest, sex (igen) och en hög karaktärer som känns inknuffade gör att den här filmen bara kan rikta sig mot tonåringar som befinner sig i ungefär samma situation.

Dessutom blir det aldrig roligt. Något enstaka skratt här och där möjligtvis, men det hela förtas av att allt ska handla om sex eller strippor. Den enda behållningen för oss som har lämnat tonåren är att en rad kända skådisar dyker upp i en del spännande roller. Som Dylan McDermott som gangster eller Elisabeth Shue som bäste vännens mamma. Garey Busey skymtar till som polischef och Jason Lee är den katolske prästen. Några av de här skådisarna var tonårsidoler för mig och det är både kul och deprimerande att se dem dyka upp i en film som den här.

Med andra ord, se American Pie istället. Eller gör allt du kan för att återvända till tonåren i sinnet och då kan det kanske fungera.

LÄNKTIPS: Var aktiv och sänk dina kostnader