Filmrecension: The Huntsman: Winter’s War (2016)

Trodde du att Snövit levde lycklig i alla sina dagar, eller har du alltid gått och undrat vad som hände efteråt? The Huntsman: Winter’s War berättar både vad som hände före och efter Snövit. Spel och Film recenserar.

The Huntsman: Winter’s War börjar sju år före Snowwhite and the Huntsman. Vi får veta att den elaka drottningen Ravenna (som spelas utmärkt av Charlize Theron) har en syster i form av Freya (Emily Blunt). Freya är inte bara lika elak som sin syster, hon har en förmåga att styra is och snö. Dessutom gillar hon inte att människor älskar varandra och hon är duktig på att slåss och kriga. Freya tar över hela norden och kidnappar barn till både höger och vänster. Barn som så småningom växer upp och blir soldater, eller jägare, i hennes armé.

Vilket ger oss en av förklaringarna till varifrån Eric the Huntsman (Chris Hemsworth) egentligen kom ifrån. Han råkade dessutom bryta mot Freyas förbud att älska någon, varför han blir utkastad när han fallit för Sara (Jessica Chastain). Han överlever, som vi vet efter att ha sett den första filmen, och får snart ett uppdrag att lokalisera den berömda spegeln som Snövits soldater har lyckats tappa bort.

Huntsman

The Huntsman: Winter’s War är en saga, något för mörk och blodig för unga barn, men likväl ett snyggt fantasyäventyr. Jag gillar den, av många anledningar, men den största anledningen är att det är en klassisk berättelse om det goda mot det onda. Berättad och förpackad i snygga miljöer med en välpresterande uppsättning skådespelare. Tyvärr är Charlize Theron med för lite, hennes förmåga att spela riktigt genuint ond fick den första filmen att lyfta ordentligt. Emily Blunt kan också spela ond, men hon står sig inte i jämförelse med Theron.

Jag var väldigt nära att sätta en fyra, men det får bli en stark trea. En sak som drar ner upplevelsen en aning är att animationerna ibland är lite väl undermåliga. Det går att göra betydligt bättre idag och trots allt behöver The Huntsman: Winter’s War sina miljöer. Dessutom är handlingen lite för linjär och något förutsägbar. Det till trots är det en trevlig upplevelse och ett bra sätt att drömma sig bort till sagans värld.

The Huntsman: Winter's War

Fler Filmspanare har recenserat:

Rörliga bilder och tryckta ord