Filmrecension: Min Lilla Syster (2015)

Att växa upp är sällan lätt. För Stella (Rebecka Josephsson) som är på väg in i tonåren är det kanske ännu svårare än vanligt, eftersom hennes storasyster Katja (Amy Diamond) har en ätstörning. Vi ger dig recensionen av Min Lilla Syster.

Konståkning är en värld som jag vet väldigt lite om, men att kraven på att hålla sig ”i trim” är något orimlig finner jag inte helt otroligt. Kanske är det därför som Katjas fokus på vad hon äter och inte äter blir så trovärdig. Här är det inget snack, varje kalori räknas och egentligen handlar det om vart rampljuset ska riktas. För lillasyster Stella blir det en helt ny upplevelse, en helt ny värld, samtidigt som hennes starka relation till sin storasyster Katja är central i allt hon gör. För att leva upp till sitt ideal är viktigare än något annat … eller?

Min Lilla Syster blir trovärdig på många sätt, men fokus på ätstörningarna ger förmodligen mest. Det är dock inte en film för alla; Min Lilla Syster har fokus på tonåringar, föräldrar med tonårsbarn och naturligtvis syskon i samma ålder. Jag tycker att föräldrarnas fokus på resultat blir trovärdig och relationen mellan syskonen är väldigt bra – de är extremt lika varandra samtidigt som de har sina olikheter.

Jag är dock inte lika säker på Stellas fokus på sin tränare, kärlekshistorien och allt som följer. Det är helheten som hindrar ett toppbetyg, men samtidigt är relationen mellan syskonen och ätstörningen det som lyfter filmen. Trots allt är det här en film som drivs av karaktärernas utveckling, inte berättelsen i sig.

Köp Min Lilla Syster på blu-ray:

min_lilla_syster_blu-ray-35796332-frntl