Filmrecension: Djungelboken (2016)

Djungelboken har sedan Rudyard Kipling skrev berättelsen och fick den publicerad 1894 varit en av världens mest populära berättelser. Disneys klassiker baserad på Kiplings berättelse har kommit i en ny form. Spel och Film tar dig tillbaka till djungeln och Mowglis äventyr.

Den tecknade versionen som kom 1967 har stått sig väl sedan dess. Djungelboken i 2016 års version är inte längre tecknad, men det är gott om animationer. Djuren är förstås datoranimerade och det är slående välgjort, så bra att det knappt går att se att det inte är riktiga djur Mowgli möter. Mowgli, som spelas av Neel Sethi, gör ett enastående bra arbete i att spela mot djur som inte finns.

Berättelsen följer samma story vi redan har sett, men även om det var länge sedan jag läste Kipling har jag en stark känsla av att nyinspelningen gör ett bättre jobb med att följa bokförlagan. Det är en spännande berättelse från början till slut, och dessutom fylld av de stora frågorna som alltid. Mowgli har det rätt bra i djungeln med sina vänner och djuren har mer mänsklighet än vad människorna har.

Djungelboken

Minus Shere Khan (Idris Elba) förstås. Han är lika skrämmande som någonsin, om inte ännu mer skrämmande. En ”riktig” tiger skrämmer ordentligt, betydligt mer än en tecknad, och han är sliskigt ondsint. Bagheera (Ben Kingsley) är precis så vis som jag förväntar mig och Baloo (Bill Murray, vem annars?) har till att börja med ingen annan agenda än att leva livet till fullo. Kaa (Scarlett Johansson) dyker också upp, tillsammans med King Louie (Christopher Walken) som kör sina apkonster på bästa sätt och vargmodern Raksha (Lupita Nyong’o) är rörande omtänksam. Det är en fröjd att se alla de gamla djuren i en ny fräsch (om än animerad) skepnad.

Det är ingen tvekan om att Djungelboken i 2016 års version är en fantastiskt bra film. Djungeln i Indien fascinerar fortfarande och Mowglis äventyr är tidlöst spännande. Det är en perfekt familjefilm, som kanske blir lite för läskig för de minsta med tanke på att djuren är så verklighetstrogna, men samtidigt är det inte värre än att gå på zoo. Det är inte Disneys bästa film, men inte långt ifrån och betyget fyra var väldigt nära att bli en femma.

I helgen kommer Spel och Film att lotta ut tre exemplar av Djungelboken på Blu-ray, tack vare vårt samarbete med Disney. Missa inte tävlingen!