Recension: The Shallows (2016)

The Shallows följs av texten ”The best shark movie since Jaws”… Det är ett löfte som förpliktigar och vi är inte sena att utmana löftet.

Nancy (Blake Lively) är en ung medicinstuderande tjej som tagit en paus från sina studier för att surfa på den strand hennes mamma en gång surfade på. Hon har sina anledningar att göra det, men att surfa på en strand utanför Mexico innebär sina risker, och då pratar vi inte om vanliga risker som brottslingar utan om en rejäl haj. Lika stor och vit som den gamla välkända vithajen i Hajen.

Visserligen tycker jag inte att hajar behöver ännu en film som skapar en massa hat och förakt för hajar, och jag är även tveksam om det behövs ännu en hajfilm. Efter totala magplask som Sharknado är det förvisso uppfriskande med en klassisk hajfilm där huvudpersonen kämpar för att överleva. Blake Lively är en bra skådis och hajen är okej animerad. Jag saknar styltigheten hos den gamla maskinen i Hajen, men det blir rätt spännande. Och Nancys kamp för att överleva engagerar samtidigt som det är riktigt vackra – och otäcka – miljöer.

the shallows

Samtidigt är det inget nytt, och bara vackra miljöer tillsammans med en alldeles för aggressiv haj, gör ingen ny Hajen. Det är långt kvar till dess att The Shallows kan på allvar kalla sig den bästa hajfilmen sedan Hajen. Deep Blue Sea är en bättre hajfilm även om effekterna inte är de bästa, och även om The Beach med Leonardo DiCaprio inte var någon renodlad hajfilm har den en av mest spännande hajscener som finns.

Trots det, The Shallows är en klart sevärd film med både spänning, bra skådespel och vackra miljöer.

Fakta The Shallows

Ljud: DTS HD – Master Audio 5.1