Recension: The Oath (2016)

En kirurg som måste rädda sin dotter från gangsterlivet. The Oath är en klar blandning av Taken och … Taken?

Det är inte varje dag jag ser isländsk film. Eller läser isländska böcker, vilket har hänt. Eller hör något från Island över huvud taget. Vilket kanske inte är så konstigt, med tanke på att även om Island är en förhållandevis stor ö så är den ändå väldigt glesbefolkad, och så mycket kan inte hända där. The Oath är en thriller där kirurgen Finnur (Baltasar Kormákur) inser att hans dotter Anna (Hera Hilmar) dejtar en langare, vilket förstås ingen omsorgsfull far vill uppleva.

Till att börja med gillar jag film som ger oss som tittar en inblick i en annan del av världen. Det är kul att få se något annat än Hollywoods värld. Nyligen såg jag The Salesman och upplevde ett annat Iran än vad jag hade kunnat tänka mig. Lite samma känsla när jag fick en inblick i två bröders liv genom filmen Bland män och får. Två bröder som inte hade pratat med varandra på evigheter förmedlade en bild av ett varmare Island än vad min uppfattning sade mig. Samma sak gäller The Oath, det är lite sedelärande att se Island även från thrillerperspektivet.

the oath

Men ungefär där stannar behållningen. The Oath är en dussinthriller, vare sig mer eller mindre. Det är rätt mycket samma koncept som i Taken och Taken gjorde tillräckligt mycket för att återupprepa samma historia hela tre gånger. Vi behöver inte den en gång till, även om det är i en isländsk förpackning.

Har du däremot inte sett Liam Neeson slåss i Taken-serien kan du absolut ge dig på The Oath. Det finns lite action, lite spänning, lite mörker och familjekonflikter. Utan att det egentligen blir tråkigt. Vi har bara sett det flera gånger om.

Fakta The Oath

Recenserad på: DVD
Ljud: Dolby Digital 5.1