Recension: Morgan (2016)

Konstgjord intelligens med namnet Morgan står i centrum i filmen med samma namn. Det är utan tvekan ett högaktuellt ämne och Morgan ger oss anledning att återigen fundera över megalomanin hos uppfinnare.

Stephen Hawking är inte ensam om att uttrycka sin oro för konstgjord intelligens. Elon Musk och Bill Gates har uttryckt samma oro. Det är förstås ingen nyhet att en tillräckligt avancerad dator skulle kunna förgöra mänskligheten. Som i Terminator där Skynet bombar sönder allt som går. Hotet i Morgan är av en lite mindre skala. Morgan är en hybrid mellan människa och dator, men något har gått fel. Det är därför som riskanalytikern Lee Weathers (Kate Mara) kallas in för att analysera den konstgjorda varelsen. Som, förutom sina humörsvängningar, är minst sagt mänsklig.

Att som människa spela robot är en utmaning som heter duga. Jag som är en hårdkokt science-fiction-fantast har sett fler robotar på film än jag kan räkna. Samtidigt är det väldigt få robotar, eller konstgjorda intelligenser som verkligen känns äkta. En av de första jag tyckte var riktigt bra var HAL, i 2001. Inte för att han var särskilt tekniskt avancerad, utan för att han – eller det – var så kusligt mänsklig på ett iskallt sätt. Ava (spelad av Alicia Vikander), i Ex Machina, var kusligt mänsklig genom att visa mänskliga känslor. Fast på sitt sätt.

morgan

Därför är det extra roligt att se Anya Taylor-Joy i rollen som Morgan. Jag har bara sett henne i en enda film tidigare – The Witch – och även om det finns likheter mellan den filmen och den här så är det en imponerande insats hon gör. Trovärdig på alla sätt. Det stämmer även för Kate Mara, som förutom att vara riskanalytiker har sina egna problem att brottas med.

Trots ett bra skådespelande finns det ändå en del stora problem med Morgan. Det främsta problemet är att det här är inget nytt. Storyn kan överraska en del, men det blir ändå upprepningar. Välgjort, snyggt på alla sätt och vis samt en filmteknik som höjer stämningen. Ändå är det en förutsägbar story, egentligen endast sevärd tack vare skådespelarnas insatser. Och det brukar räcka rätt långt.

Fakta Morgan

morgan

Ljud: DTS HD – Master Audio 7.1