Recension: Insurgent (2015)

Insurgent är andra delen i filmserien, som började med Divergent. Båda baseras på böcker av Veronica Roth, vilket också betyder att vi snart få se fortsättningen. Men till dess ger vi dig recensionen av Insurgent.

Chicago, en gång USAs tredje största stad, är förändrad till nästintill oigenkännlighet. I dess ruiner finns fem falanger, som befolkningen delas in i. De som inte passar in i någon av falangerna är divergenterna – Divergents – och de hotar diktatorn Jeanines (Kate Winslet) totalitära samhället. Tris (Shailene Woodley) och Four (Theo James) gör allt de kan för att fly undan Jeanines hantlangare, men de är samtidigt trötta på att fly.

Insurgent börjar i princip där Divergent slutade. När jag recenserade Divergent trodde jag att det skulle vara en trilogi, men det visar sig att i bästa Hungerspels-anda att de tre böckerna ska bli fyra filmer. Och där finns fortfarande min största invändning, filmföretagen vill mjölka pengar ur serierna men när det inte riktigt finns tillräckligt med substans blir det rätt utvattnat. Samma syndrom lider Insurgent av, filmen är lite för lång för min smak – men den har en fantastisk stämning och miljöerna är riktigt snygga. Det är visuellt tilltalande och jag gillar karaktärerna. Deras kamp blir min, även om spänningen minskar när filmen aldrig tar slut.

Insurgent

Hade det bara varit en film hade det inte varit några problem, men eftersom jag vet att jag måste se klart hela serien blir det en transportsträcka, hur tilltalande den än är visuellt.

Tris plan att hitta allierade behöver förstås utrymme. Hon vill samla de som är kritiska mot det totalitära styret och det är naturligtvis inte gjort i en handvändning. Det blir några turer fram och tillbaka mellan falangerna, och ibland tappar jag tråden. Men handlingen drivs av en särskilda låda, som jag inte ska berätta ett ord om för att inte förstöra handlingen, och nyfikenheten på lådan gör att Insurgents 119 minuter trots allt passerar. Totalbetygen blir ett medelbetyg, men jag ser faktiskt fram emot att få se de två avslutande filmerna, inte minst med tanke på lådans innehåll …

Köp Insurgent på CDON: DVD / Blu-Ray

Köp Insurgent på Discshop: DVD / Blu-Ray

[wysija_form id=”3″]