Recension: Arrival – Blu-ray (2016)

Vi har tidigare recenserat Arrival, men då var det bioversionen. Nu är det dags för utgåvan på blu-ray, vilket är ett kärt återbesök.

Att se en bra film en andra gång är alltid tvådelat. Kommer man att få uppleva filmen på samma sätt som första gången, eller blir det en försämring? Arrival var en av 2016 års stora överraskningar. Tolv rymdskepp dyker upp på jorden och ingen vet vad de vill. Det behövs någon som kan tolka utomjordingarnas språk och Louise Banks (som spelas av Oscarsnominerade Amy Adams) får uppdraget att översätta deras minst sagt underliga språk.

Det är ingen lätt uppgift, även om Louise Banks har hjälp av fysikern Ian Donnelly (Jeremy Renner) och ett gäng militärer, ledda av överste Weber (Forest Whitaker). Precis som när vi recenserade Arrival första gången är det svårt att prata om handlingen. Väldigt mycket i filmen bygger på att man inte vet och det är rätt uppenbart andra gången jag ser Arrival. Men det blir också en helt annan upplevelse, eftersom jag vet vad hela filmen går ut på och vilken vikt utomjordingarnas språk har. Jag kan hålla koll på alla små budskap i filmen, som alla pekar åt samma håll, och det är fantastiskt bra gjort. Har du bara sett Arrival en gång ska du absolut se den en andra gång.

Tempot såväl som temat får en väldigt mycket tydligare roll andra gången jag ser Arrival. Tempot är långsamt, temat ständigt närvarande och de visuellt väldigt tilltalande scenerna är lika imponerande på blu-ray som på bio – om än mycket mindre. Amy Adams har hittat sin rollfigur väldigt väl och spelar bättre än i många andra roller. Jeremy Renner får hålla sig ifrån actionrollen och han gör det bra.

Vad som också är lika uppenbart som på bio är att mänsklighetens förmåga (och oförmåga) att samarbeta är vad som avgör vår framtid.

Fakta Arrival

Testad på: Blu-ray