Filmrecension: The Ridiculous 6 (2015)

Ibland dyker det upp en film från ingenstans, en film som överraskar och är betydligt bättre än vad jag kunde vänta mig. The Ridiculous 6 är precis en sådan film. Vi ger dig en recension som doftar krutrök.

Västernfilmer finns det tydligen en aldrig sinande efterfrågan på. Komedier i västernmiljö är det sedan Blazing Saddles och Three Amigos förmodligen svårare att lyckas med. The Ridiculous 6, som är en Netflix-produktion, klarar utmaningen – med bravur. Det är visserligen inte i samma klass som nämnda klassiker, men inte långt ifrån. Dock finns det en stor varningsskylt på den här, den är förmodligen bara rolig för grabbar. Eller rättare sagt, det är en utan tvekan grabbig humor som genomsyrar The Ridiculous 6.

The Ridiculous 6

Jag kan inte avslöja handlingen, och vill inte göra det heller. Eftersom The Ridiculous 6 dök upp som en klar blixt, visste jag ingenting om vad den skulle handla om. Det visade sig vara en lika stor behållning som när jag utan att veta något såg O Brother Where Art Thou. Jag kan bara nämna att det är Adam Sandler som befinner sig i huvudrollen. Han har växt upp bland indianer och är mer indian än vit man, men en dag dyker hans biologiska pappa upp, spelad av Nick Nolte. Därefter börjar äventyret – och vi får träffa Rob Schneider, Jorge Garcia, Terry Crews, Taylor Lautner, Luke Wilson, Harvey Keitel, Jon Lovitz och David Spade – bland många fler. Det är samma hederliga ensemble som ofta samlas kring Sandler eller någon av de andra stjärnorna från Saturday Night Live.

Om du gillar den sortens humor som Sandler brukar stå för kommer du att älska The Ridiculous 6. Om inte, kanske du ändå kan uppskatta den. Den är fylld med stora stjärnor, en enkel men funktionell handling och framför allt en hel del bisarra scener.