Filmrecension: The Gift (2015)

Visst är det kul att få presenter? Eller … Det kanske beror på vem som ger presenterna och i vilket syfte? Vi ger dig recensionen av The Gift, en film med fler gåvor än du kan tänka dig.

Simon (Jason Bateman) och Robyns (Rebecca Hall) är ett par som vilket annat som helst. De kämpar på, vill bilda familj (vilket en och annan vän gärna säger sin mening om) samtidigt som de försöker anpassa sig till sitt nya liv i Los Angeles. För Simon går det riktigt bra, för Robyn är det svårare – och när Gordo (Joel Edgerton) dyker upp blir saker och ting minst sagt intressanta. Gordo känner Simon sedan barndomen och han börjar ge paret gåvor.

TheGift1 thegift2

Det är förstås ett trevligt sätt att bygga relationer på, men gåvorna upphör inte och det visar sig snart att det finns mer bakom gåvorna än bara vanlig vänlighet. The Gift fokuserar mycket på urgamla teman som mobbing och vänskap, med en hel del vändningar som ingen kunde gissa sig till. Tyvärr lider The Gift av ett stort problem; dynamiken och konflikterna mellan filmens kärlekspar Simon och Robyn fungerar inte riktigt. Det blir en hel del ologiska dialoger som inte bygger på något annat än att de måste föra handlingen vidare.

Då är Joel Edgerton som Gordo en betydligt bättre karaktär. Edgerton lyckas visa oss en ”skurk” som har ett tydligt syfte och verkligen tror på sig själv. Och på sina syften. Det är vad som gör The Gift till en sevärd film, trots ett ibland ganska långsamt tempo och lite för långa utvecklingar kring ingenting. Likväl finns det något som drar och lockar.

Köp The Gift på CDON:

the_gift_blu-ray_nordic-35796334-frntl