Filmrecension: The Dark Knight (2008)

Den andra delen i Christopher Nolans serie om den mörke riddaren hade premiär 2008. Sju år senare är den minst lika bra som då. Spel och Film har Batman-feber.

Nyligen plöjde vi Gotham och eftersom säsong två ännu inte släppts på Netflix fanns det inte mycket annat att göra än att ge sig på en av de bästa Batman-filmerna som gjorts. I The Dark Knight möter Batman / Bruce Wayne äntligen favoritskurken nummer ett – Jokern (Heath Ledger) – och det är uppenbart att han är mer galen än någonsin. Harvey Dent (Aaron Eckhart) har tillsammans med Jim Gordon (Gary Oldman) gett skurkarna stora problem, inte minst tack vare att alla är rädda för Batman. Det är då Jokern dyker upp och allt blir bra mycket jobbigare.

En sak är helt klar vad det gäller The Dark Knight. Här finns grymt många bra skådespelare, och resultatet blir därefter. Christopher Nolan har inte tvekat inför att göra The Dark Knight ordentligt mörk. Vad som börjar som en hyfsat hoppfull historia, där det trots allt verkar finnas en chans att det kan bli lite lugn och ro i Gotham, blir snart en nattsvart resa ner i en skrattande galenskap. Heath Ledger, som sorgligt nog gjorde sin sista roll i den här filmen, är fantastiskt bra som Jokern. Det går inte att nog beskriva hur väl han har tolkat superskurken, och jag tycker att Christian Bale är precis lika bra som hans motpol.

Aaron Eckhart är också grymt bra, precis som Morgan Freeman. Maggie Gyllenhaal är okej, även om jag tycker att hon ibland blir lite väl präktig som Bruce Waynes barndomskärlek. Det blir lite svårt att förstå varför Bruce faller för henne. Det till trots finns det inte mycket att klaga på. Här finns glädje, även om det är bara lite, men framför allt en story och filmmagi när den är som bäst. I vår lista över de bästa filmerna från år 2008 tog den en andraplats, och var inte långt ifrån förstaplats.

Köp The Dark Knight på CDON:

darkknight.bluray
The Dark Knight – Blu-ray