Filmrecension: Star Wars The Force Awakens – Blu-ray (2015)

Det är återigen dags att vi ger oss tillbaka till en galax långt borta, för länge sedan. Star Wars: The Force Awakens har släppts på Blu-ray och DVD. Vi ger dig inte bara en rykande färsk recension av Blu-ray utgåvan, vi ger dig också ett stjärnklart betyg över hur den sjunde filmen står sig efter ett par månader sedan biopremiären.

Vi recenserade The Force Awakens när den hade haft premiär i december, och redan då var jag mäkta imponerad. Vi var äntligen tillbaka i den gamla Star Wars-världen, med en ny fiende som framstår som lika ond och mäktig som det gamla imperiet. The New Order har allt som imperiet hade och lite till. Det är full fart från start och fyra månader efter biopremiären är jag lika imponerad, filmen har hållit väldigt väl.

För er som inte har koll på handlingen ska jag undvika att ge er några spoilers. Men så mycket som att The Force Awakens börjar på planeten Jakku, en ökenplanet inte helt olik gamla hederliga Tatooine, kan vi avslöja. Vi får följa motståndsrörelsens Poe Dameron (Oscar Isaac) när han möter Lor San Tekka (Max von Sydow). Det står snart klart att Luke Skywalker (Mark Hamill) är försvunnen och alla vill hitta honom. Inte bara motståndsrörelsen jagar Skywalker, det gör även The New Order där en Sith-lord gör allt han kan för att få reda på vart Skywalker finns.

Star Wars: The Force Awakens.© 2015 Lucasfilm Ltd.

Vi får möta gamla favoriter. Han Solo (Harrison Ford), Chewbacca (Peter Mayhew), Leia (Carrie Fisher), C3PO (Anthony Daniels) och R2D2 (Kenny Baker), men även nya hjältar i form av Rey (Daisy Ridley) och Finn (John Boyega). Allt fungerar bra från första stund till sista och det är äntligen Star Wars på riktigt. JJ Abrams har lyckats väldigt väl – och det gäller även Disneys produktion av Blu-ray utgåvan.

Bild, ljud, menyer – allt är perfekt. Det är en ren fröjd att dra på högt ljud på hemmabion, släcka ner, poppa popcorn och dras med in i den där galaxen som ligger så långt borta. Extramaterialet har jag inte hunnit plöja igenom till hundra procent, men det följer med en hel bonusdisk, där du bland annat kan se bortplockade scener och hur BB8 (roboten som spelar en stor huvudroll) byggdes. BB-8 är väl sevärd, riktigt kul att få insikt i.

Star Wars: The Force Awakens..L to R: Finn (John Boyega) and Rey (Daisy Ridley) ..Ph: David James..©Lucasfilm 2015
Star Wars: The Force Awakens.©Lucasfilm 2015

Men bäst av allt är att The Force Awakens fungerar efter en tredje gång (jag fick se den en extra gång ombord på ett flyg). Den har sin självklara plats i sagan och nu väntar vi på del åtta. Som tur är kan vi se fram emot Star Wars Rogue One redan i år.

Köp The Force Awakens på CDON:

star_wars_episode_vii_-_the_force_awakens_blu-ray_2_disc_no-21666680-frntl