Filmrecension: Star Trek II – The Wrath of Khan (1982)

Khans vrede från 1982 är den andra Star Trek-filmen, där besättningen från originalserien får slåss mot Khan Noonian Singh, som dyker upp på nytt. Spel och Film recenserar The Wrath of Khan.

Khan (Ricardo Montalban) var med i originalseriens avsnitt ”Space Seeds”, där mycket av bakgrunden till varför han nu är så förbannad finns. Han är en supermänniska som överlevde det tredje världskriget på jorden och han har en hel del att hämnas för på kapten Kirk (William Shatner) och hans besättning. Just hämnd är det stora temat genom hela filmen och Khan är en av de mest trovärdiga skurkarna i Star Trek, oavsett serie – trots att han och hans gäng ser ut som ett gäng hårdrockare.

En stor del av Wrath of Khan handlar om projekt Genesis, en maskin som kan skapa liv och därigenom också förbättra möjligheterna att kolonisera nya världar. Genesis har en stor betydelse för hur Wrath of Khan utvecklar sig, men den som kan sin Star Trek vet hur mycket Genesis betyder för uppföljaren. Kampen i Wrath of Khan handlar mycket mer om Khans hämndbegär gentemot Kirk. Spock (Leonard Nimoy) är givetvis med och spelar en större roll än vanligt.

Wrath of Khan

Det finns mycket att säga om den här gamla klassikern, men faktum är att det helt klart är en av de bättre filmerna. Den har en riktigt bra Star Trek-känsla redan från första början och karaktärerna får en ordentlig chans att utvecklas. Det gäller inte minst Kirk själv, som får en ordentlig överraskning. Vi får också nya insikter i hur Spock fungerar. Dr McCoy (DeForest Kelley), Sulu (George Takei) och Scotty (James Doohan) är som de alltid är. Kul också att Kirstie Alley fick göra sin allra första filmroll i Wrath of Khan, som löjtnant Saavik.

Filmen lyfter dessutom enormt mot slutet och väger upp den lite träiga delen i mitten. På den Blu-ray utgåva jag recenserar finns dessutom, förutom en extra lång version av filmen, en hel del extramaterial. Men bäst av allt är att se Wrath of Khan högupplöst, med ett riktigt bra ljud.