Filmrecension: Insidan Ut (2015)

Att vi människor styrs av känslor är ingen underdrift, och i Disney Pixars nya Insidan ut får vi reda på hur det egentligen går till inne i hjärnkontoret när känslorna får styra. Spel och Film recenserar Insidan ut.

Elvaåriga Jenny är som vilken elvaåring som helst, vilket blir extra tydligt när vi får en insikt i de fem känslor som styr hennes tillvaro. Vi får redan från start se hur den allra första känslan – Glädje – dyker upp precis när Jenny är nyfödd. Hon får dock sällskap av Vemod, Rädsla, Avsky och Ilska. När Jenny sedan växer upp bildas minnen av känslorna, som först lagras som små klot i närtidsminnet, innan de fortsätter för att lagras i långtidsminnet. Även om vi får följa Jennys liv på utsidan, ligger fokus på känslornas tillvaro i hjärnkontoret.

Låter det rörigt? Det är det inte, inte det minsta. Berättandet är fantastiskt från början, och den optimistiska Glädje sprider verkligen glädje hela vägen in i vardagsrummet. Hon har ganska lätt att ta kommandot och leda Jennys reaktioner på tillvaron. Men någonting börjar förändras när hela familjen flyttar till San Francisco, där de glada minnena blir allt färre. Och en dag händer något som ställer till det ordentligt …

Insidan Ut

Det här är en av Pixars bästa filmer på länge, även om de senaste filmerna har varit bra, når Insidan Ut ännu längre. Animationerna, berättelsen och allvaret bidrar till att göra det här till en av årets bästa animerade filmer. Extra roligt blir det att Ulla Skoog får göra rösten till Vemod, en röst hon gör fantastiskt bra. Vemod är lite som Ior i Nalle Puh, fast ännu värre. Hon ser aldrig något roligt med något, vilket Glädje outtröttligt försöker råda bot på. De olika känslornas kamp om ”herravälde” är fantastiskt bra och med allt kul som händer under deras äventyr går det inte annat än att ge filmen full pott. Väl värd att tittas på såväl med hela familjen som på egen hand.

Köp filmen på CDON: DVD / Blu-ray

[wysija_form id=”2″]

Svenska röster: