Filmrecension: Desierto Border Sniper (2015)

När en grupp människor försöker ta sig över gränsen från Mexico till USA är det inte bara den amerikanska gränspolisen de behöver se upp för. I Border Sniper har en prickskytt bestämt sig för att ta lagen i egna händer och agerar gränspolis på egen hand.

Det är lite svårt att hitta rätt vad det gäller Border Sniper. Det finns någon sorts överliggande politiskt budskap, men jag är inte säker på att det är vad regissören Jonás Cuarán (som stod bakom Gravity) verkligen vill ha in med filmen. Det är en rätt medioker thriller som visserligen lyckas skapa en viss stämning. Gael García Bernal som Moises och Jeffrey Dean Morgan som Sam bär upp större delen av filmen med sina skådespelarprestationer. Men riktigt spännande blir det aldrig, Border Sniper är en rätt jämn upplevelse rakt igenom.

Därför hade jag hellre sett att det fanns ett större inslag av det politiska spelet, vilket hade blivit en ännu bättre effekt nu när Trump är igång och härjar. Vad gör lagen för att skydda flyktingar, särskilt från en galning med ett prickskyttegevär? Den politiska frågan kring illegala immigranter i USA är brännhet och den omtalade muren är bara en effekt av ett politiskt spel som pågått under lång tid. En film som den här hade kunnat hjälpa till att skapa debatt, men det blir aldrig mer än en medelspännande thriller.

border sniper

Vilket trots allt fungerar helt okej, även om det inte är något nytt. Jag gillar verkligen miljöerna och filmen är skarp nog för att det ska kännas som om vi befinner oss i öknen. Öknen i sig är en perfekt skådeplats som ökar pressen på hjältarna att försöka överleva. Det hade varit svårt nog utan en prickskytt i buskarna.