Filmrecension: Code of Honor (2016)

Vapen- och våldsglorifieringen når nya höjder i Code of Honor. Spel och Film recenserar och berättar om det finns någon hederskodex i den här filmen.

Det börjar direkt.  Robert Sikes (Steven Seagal), som har sina randiga och rutiga skäl att agera hämnare, sitter högt upp i ett torn och laddar vapen. Samtidigt som han gör allt han kan för att se stenhård ut. Vilket givetvis inbegriper att röka cigarr.

På marken nedanför anländer den ena hårdingen efter den andra. Och de har ännu mer vapen. Och pengar. Och knark. Och ännu mer vapen. Sedan börjar skjutandet och det tar inte slut förrän en timme och fyrtio minuter senare. Visst finns det lite pauser när poliserna anländer och kliar sig i huvudet. Borgmästare Randolf (R.D. Call) tycker kanske innerst inne att det är rätt okej att någon skjuter ihjäl skurkarna, för det är det enda Sikes ägnar sig åt. Sikes har motiverat sig själv att han gör rätt och ju fler kulor han kan avlossa desto mer rätt gör han.

Code of Honor

Jag har egentligen ingenting emot filmer som innehåller våld, bara det är av rätt skäl och med rätt perspektiv. Code of Honor är så löjlig att det blir mer av en komedi än en seriöst menad actionfilm. Jag kan inte förstå vem som över huvud taget är målgrupp. Den enda målgrupp jag kan tänka mig som skulle tycka att det här är bra är de som redan gillar vapen, våld och droger. Skurkarna med andra ord. Vanligt folk kanske kan tycka att det är bra att skurkarna åker dit, men en total massaker som följs av ytterligare en och sedan en tredje…

Nä, Stevel Seagal hade sin storhetstid när han var med i filmer som trots allt hade lite mer handling och karaktärsutveckling. Som Under belägring, men det var trots allt ett tag sedan. Det enda positiva i Code of Honor är svenska Helena Mattsson, som spelar Keri Green. Som visserligen får spela urtypen av tjej som alltid verkar finnas i Seagals filmer. Hon är den enda, möjligtvis med undantag av polisen James Peterson (Louis Mandylor), som kan väga upp lite av det vansinne som Code of Honor förmedlar.

Fakta

Testad på: DVD
Ljud