Recension: Snömannen (2017)

Michael Fassbender och Rebecca Ferguson i Jo Nesbös Snömannen är… tja, det är ju alltid Michael Fassbender och Rebecca Ferguson.

Jag blev grymt överraskad när jag började titta på Snömannen, en filmatisering av Jo Nesbös sjunde roman Snömannen, där Fassbender spelar den trötte och alkoholiserade Harry Hole. Snömannen är en rejäl blandning av svenska och utrikiska skådespelare, med många överraskningar. Bland annat dyker Val Kilmer, rejält tärd av sin sjukdom, upp i en roll.

Och jag gillar stämningen. Det är snö, det är kallt, det är Norge och det är dystert så det förslår. Kvinnor försvinner, en snögubbe byggs på platserna där de försvinner eller mördas, och mysteriet växer under resans gång. Rebecca Ferguson som ung, utmanande polis, är som alltid bra i alla roller hon väljer att spela och mot Fassbender fungerar det väldigt väl.

Samtidigt finns det en mängd problem med Snömannen. Storyn hoppar ibland till, tystnad får tala genom en serie svepande sekvenser och tja… jag vet inte, jag får inget grepp om vad som händer. Över allt ligger dessutom en rejäl våt filt av ångest. Människor utan hopp, ett samhälle där ingen ler. Det blir väldigt tungt, vilket är synd eftersom storyn i sig är faktiskt rätt bra.

snömannen

I slutänden är det dock blandningen av de många skådespelarna som vinner över ångesten och det ryckiga berättandet. Dialogerna som ibland låter lite styltiga är inte skådisarnas fel, de har haft ett manus baserat på boken och naturligtvis är det svårt att göra något bättre än soppan som serveras. Jag tror inte det är bokens fel, det är mer tolkningen som görs på ett förvirrande sätt.

Dessutom, trots att filmen är drygt två timmar lång får vi inte mycket chans att lära känna karaktärerna – vilket är konstigt med tanke på hur bra skådespelarna är. Jag tycker också det är ett misstag att börja med en av de senare böckerna, då Harry Holes liv förändras en hel del under de första berättelserna. Det utforskas alldeles för lite i Snömannen.

Slutbetyget blir en okej thriller, men långtifrån det mästerverk den hade kunnat vara.

Fakta: Snömannen

Ljud: DTS HD – Master Audio, DTS HD – Master Audio 7.1, DTS HD – Master Audio 5.1