Recension: Life (2017)

Daniel Espinosas rymdfilm Life är en skräckis med en hel del klyschor och klaustrofobi. Sevärd eller ej, fortsätt läsa så får du veta allt du behöver veta om Life.

Väldigt många har försökt, men få har lyckats. Att göra om vad Ridley Scott gjorde med Alien 1979 är svårslaget, till och med för Scott själv. Den svenske regissören Daniel Espinosa har gjort ett försök med Life, där sex astronauter ombord på den internationella rymdstationen får ta emot en rymdsond från Mars. Med i sonden finns något som lever…

Resten kan du förmodligen räkna ut själv, det är nämligen rätt förutsägbart. En klaustrofobisk miljö som ISS ger förstås en väldigt bra grund för att skapa panik när något går snett. Vilket det gör, inte minst tack vare den naive biologen Hugh Derry (Ariyon Bakare) som gärna ger sig i kast med att väcka liv i en slumrande livsform. Livsformen döps till Calvin och lille Calvin verkar ha något emot alla andra livsformer. Inte ens Ryan ”rådjursögonen” Reynolds eller Rebecca Ferguson lyckas charma Calvin. Hur det går för de sex astronauterna ska vi inte avslöja, men det är ingen hemlighet att Life är en film som… tja, inbegriper även Death.

Life
Murakami (Hiroyuki Sanada), Adams (Ryan Reynolds) and North (Rebecca Ferguson) in Columbia Pictures’ LIFE.

Trots att det är så mycket som kopieras från Alien och till viss del kanske och The Thing är Life ändå en rätt okej rymdskräckis. Det är många erfarna skådespelare med, men de får aldrig riktigt leva ut sina talanger. Istället är det rätt mycket kurragömma, klaustrofobi, gap och skrik, medelst äckel-gore och allvarliga blickar från Jake Gyllenhaal och Hiroyuki Sanada. Dessutom fungerar inte alltid effekterna vad det gäller bristen på gravitation – där var och förblir Gravity oslagbar – men miljön ombord på ISS är ändå rätt okej. Den som sett en eller annan dokumentär från ISS vet att den internationella rymdstationen är inte alls så futuristiskt sexig som Life försöker få den att verka, men det må vara hänt.

Mest av allt gillar jag att trots att det är så uppenbart att det är Alien som är förlagan så kör Espinosa på – och slutresultatet blir rätt okej. Fast jag saknar Sigourney Weaver.

Fakta Life

Ljud: DTS HD – Master Audio 7.1