Recension: Fear the Walking Dead (2015)

Fear the Walking Dead utspelas ungefär samtidigt som händelserna i början av The Walking Dead, men fokuserar mer på utbrottet av zombieapokalypsen. Vi har recenserat den första säsongen och ger dig en recension av de levande döda.

Titeln ger kalla kårar. Frukta de vandrande döda. Vilket naturligtvis låter som en väldigt bra idé. Den som sett The Walking Dead vet att det är en väldigt god idé att vara rädd för de levande döda. I Fear the Walking Dead får vi följa bland annat familjen Clark (mamma Madison Clark (Kim Dickens), hennes pojkvän Travis Manawa (Cliff Curtis), och barnen Nick (Frank Dillane) och Alicia (Alycia Debnam-Carey)) när de snart inser att de döda har fått liv och är minst sagt blodtörstiga.

Just familjen Clark och Travis är på sätt och vis seriens huvudpersoner. Det finns några fler, som Travis ex-fru Liza Ortiz (Elizabeth Rodriguez) och deras son Chris Manawa (Lorenzo James Henrie). Familjebanden och konflikterna inom familjen står verkligen i centrum i Fear the Walking Dead, och det är tydligt redan tidigt i serien att vardagsproblemen som alla människor brottas med blir rätt små när en hord blodtörstiga odöda kommer rusande. Skådespelarna gör alla ett bra jobb och familjerelationerna känns äkta. På sätt och vis finns det många likheter mellan den här serien och The Walking Dead i relationsproblematiken. Jag kan bara ana att den delen av handlingen kommer att få allt större utrymme i takt med att serien utvecklas – vilket vi kommer att komma tillbaka till när vi recenserar säsong två.

fear the walking dead

Det är mycket action från start, apokalypskänslan finns där tidigt och även om det inte är samma nagelbitarspänning som originalserien visade upp är det tidvis riktigt otäckt spännande. Men, och här kommer det stora problemet med Fear the Walking Dead, det blir bara mer av samma smet. Visst, det är nya karaktärer och än så länge har de inte fått någon chans att blomma upp. Första säsongen är bara sex avsnitt knappt en timme långa och det är lite för lite för att få en känsla av vart det hela är på väg.

Frank Dillane as Nick – Fear the Walking Dead _ Season 1, Episode 1 – Photo Credit: Justin Lubin/AMC

Däremot är det helt klart att Fear the Walking Dead lider av samma problem som originalserien. Här gör karaktärerna så vansinnigt dumma misstag (jag ska inte avslöja vilka) när de jagas av zombier att jag blir irriterad. Visst får alla panik när en galen zombie jagar efter en, men när faran väl är över behöver man inte utsätta sig för mer risker än nödvändigt.

Men kampen för överlevnad finns där och mest intressant i allt elände är förstås förmågan att klara av konflikterna med andra människor. Det ska bli riktigt intressant att se hur det utvecklas i säsong två, som innehåller betydligt fler avsnitt.

Fakta Fear the Walking Dead

Ljud: Dolby Digital 5.1, Stereo
Bild: 16:9 Widescreen, Widescreen (1.78:1), HD 1080p