Recension: Crazy Comedy Collection (2017)

Mjuka upp käkarna, det är dags att skratta ordentligt. Vi har recenserat en ordentlig samling komedifilmer och gillar man den här sortens humor så blir det inte mycket bättre än så här.

David Zucker och hans bror Jerry Zucker, tillsammans med Jim Abrams, har bevisat att de har ordentligt med humor. De tre började faktiskt som en turnerande standup-trio, men övergick rätt snart till att skapa film tillsammans. Deras första alster var Airplane, eller Titta vi flyger som den heter på svenska. Därefter har det blivit en hel del komedier, och några av dem har samlats i den här samlingen. Crazy Comedy Collection är ingenting du klarar av att se på en sittning, det är ordentligt med komedi och det blir inte mycket roligare än så här. Vi ger dig något kortare recensioner av samtliga filmer (och en TV-serie) i samlingen.

Titta vi flyger – 8/10

Humorn i Titta vi flyger håller än idag. Det är kanske inte så att jag sitter och gapskrattar mig igenom hela filmen, men det är oundvikligt roligt när kaptenen och styrmannen ska kommunicera med varandra. Inte minst för att den ene heter Roger (i förnamn) och den andre Oveur (i efternamn). Roger, over, roger… Och så vidare. För att inte glömma Clarence och Victor, som också blandas in i samma kommunikation. Det är en parodi på en katastroffilm, och värre blir det. Leslie Nielsen såg exakt likadan ut då som han gjorde fram till sin död 2010, en tidlös komiker helt enkelt. Fler scener är episka och Titta vi flyger bör man se åtminstone en gång vart femte år.

Nu flyger vi ännu högre – 5/10

Dessvärre var inte den dynamiska humortrion inblandade i uppföljaren till Airplane, vilket kanske kan förklara varför den inte är lika rolig. Det finns mycket att skratta åt, även om rymdtemat fungerar lite så där. En ond dator och en viss Buck Murdock (brilliant spelad av William Shatner) förgyller handlingen.

Den Nakna Polisen – 8/10

TV-serien om sex avsnitt som är grunden till filmen som kom sex år senare är betydligt bättre än uppföljarna till den första filmen. Bara sådana enkla saker som klockan som ringer varenda gång någon säger klocka säger allt om serien. Frank Drebin (Leslie Nielsen) är i högform och gillar du den första filmen kommer du att älska de här sex avsnitten. De tar ibland humorn till nya lågvattenmärken, men totalt sett kan man inte annat än att skratta sig igenom hela serien.

Top Secret! – 6/10

I Top Secret! är det andra världskriget som står i fokus, och rock’n’roll. Förväntningarna på Top Secret! infriades inte genast, men rockstjärnan Nick Rivers (Val Kilmer) kan överraska när han besöker Tyskland under kriget. Episk scen med ”Tutti Frutti”-dansen där Val Kilmers Elvis-dans i helt fel sammanhang. Även ”Straighten the rug” är perfekt och det är nästan så att jag kan se Top Secret! som en musikal mer än en komedi… Se själv i videon nedan.

Den nakna pistolen – 9/10

Frank Drebin får ett ordentligt mysterium att lösa, även om det inte är särskilt svårt – åtminstone inte för riktiga poliser. När det finns ett hot mot drottning Elizabeth II är det Drebin som måste undanröja hotet… och det går ju så där. Handlingen är inte det viktiga dock, det viktiga är att den ena roliga scenen staplas på den andra och det roliga tar aldrig slut.

Den nakna pistolen 2 ½- 6/10

Fortfarande kul, men långtifrån originalet. Fokus på energi, vilket var tidsenligt då och Priscilla Presley är tillbaka i rollen som Jane Spencer, även om nu inte längre är tillsammans med Drebin. Kul bonus att se Richard Griffiths som Dr. Albert Meinheimer’s och hans alter ego Earl Hacker.

Den nakna pistolen 33 1/3 – 4/10

Kanske beror det på att jag tittat igenom lite för mycket, eller för att konceptet självdog. Men del 3 i filmserien är inte lika rolig som de andra. Frank Drebin är pensionerad och har ångest. Det finns en del roliga scener, men de går på tomgång. Att Drebin får hjälpa sina gamla kollegor att lösa ännu ett fall ger bara några försök till skratt och även om några lyckas räcker det inte långt. De skulle ha slutat efter två filmer, och det är bättre att se tv-serien är den tredje filmen.

Filmer som ingår i Crazy Comedy Collection:

Airplane! (1980) – Titta vi flyger

Airplane II – The Sequel (1982) – Nu flyger vi ännu högre