Recension: Blunt Force Trauma (2015)

Dödliga dueller i Sydamerikas undre värld är vad Blunt Force Trauma handlar om. Det låter som en perfekt utgångspunkt för en spännande film. Vilket det också är, men frågan är om det är något mer än så.

Jag tycker verkligen att Blunt Force Trauma har ett spännande upplägg. John (Ryan Kwanten) och Colt (Freida Pinto) ägnar sig åt att åka runt och duellera. I den undre världen satsas det pengar på den som vinner och alla regler verkar vara tillåtna. Deltagarna har skottsäkra västar och skjuter på varandra tills den ena har lämnat en cirkel med båda fötterna. Det är förstås trevligt om man blir träffad på den skottsäkra västen, men så är inte alltid fallet.

Säker vapenhantering verkar förstås ha gått lirarna som anordnar tävlingen helt förbi. Här samlas både duellanter och åskådare på en scen där man aldrig har hört talas om säkert kulfång. På film fungerar det kanske, men som åskådare blir jag redan vid första duellen väldigt fundersam. Vem vid sina sinnen skulle ens fundera på att sitta snett bakom den som duellerar? Fast å andra sidan, om hissen går ända upp går man kanske inte på den här sortens tillställningar.

Blunt Force Trauma
Ingen risk för vådaskott här inte…

Att tjäna pengar på duellerna är dock inte det enda som driver John. Han vill försöka få till en duell med legenden Zorringer (Mickey Rourke), som ingen någonsin lyckats besegra. Colt å andra sidan jagar mannen som sköt hennes bror och tillsammans letar de genom den undre världen.

Jag gillar som sagt upplägget och till en början är Blunt Force Trauma engagerande. Mängder av frågor dyker upp. Vad kan driva människor till den här sortens desperation? Enbart pengar känns inte som ett tillräckligt motiv. Jag tänker på den ryska rouletten i Deer Hunter, där deltagandet i den sortens vansinnigheter åtminstone får sin mentala förklaring. I Blunt Force Trauma får vi aldrig riktigt det djupet. Karaktärernas drivkrafter finns där, men det blir snabbt oengagerande.

Tyvärr måste jag säga, för det är spännande, men trots att både Kwanten och Pinto faktiskt gör ett rätt bra jobb i sitt skådespelande räcker det inte långt. Dialogen är rätt kass, de får jobba med vad de har och handlingen blir bara mer och mer rörig.

Fakta Blunt Force Trauma

Köp Blunt Force Trauma på CDON

Recenserad på: DVD