Recension: Assassin’s Creed (2016)

Tänk om du kunde få återuppleva dina förfäders minnen? Det är vad Assassin’s Creed handlar om, en film baserad på spelserien från Ubisoft med samma namn. Vi recenserar och ger dig en fartfylld recension.

Callum Lynch (Michael Fassbender) har inte levt något lätt liv. Och det blir inte lättare när han hamnar hos Sofia (Marion Cotillard) och hennes pappa Rikkin (Jeremy Irons). De har en maskin som kan få den som ansluter sig till maskinen att återuppleva minnen som finns dolda i personens gener. I Callums fall handlar det om minnen från hans förfader Aguilar. Aguilar var medlem i assassinerna, en hemlig sekt vars kunskaper om kunskapens äpple är vad Sofia och hennes pappa vill komma åt.

Har du spelat spelet kommer du inte ha några problem att förstå handlingen. Har du aldrig ens sneglat åt Ubisofts storsäljare är det egentligen inte så svårt att förstå handlingen heller, men det är förstås lite svårt att hänga med i svängarna kring nutid och dåtid. Det blir lite en lek av vem är vem och när är när, men jag tycker ändå att regissören Justin Kurzel gör ett bra jobb. Det är inte för många hopp och mystiken får ta lagom med plats.

Assassin's Creed
Photo Credit: Kerry Brown.

Assassin’s Creed är en actionfilm med fantastiskt häftiga scener. Många parkour-stunts och helt fantastiska akrobatiska övningar som får aktiviteten att hoppa från vägg till vägg att se lätt ut. Fassbender som Aguilar och hans motspelerska Ariane Labed som Maria får ducka för fler svärd och pilar än vad någon hinner räkna. Jag gillar mytologin, historierna, tidsåldern och kopplingen till nutid med maskinen Animus som tar Callum tillbaka till tidigare minnen.

Det enda negativa med Assassin’s Creed är att vi får veta för lite. För lite om assassinerna, för lite om myterna och för lite om karaktärerna. Filmen hade behövt en timme till och det hade lätt kunnat konsumeras utan problem. Det är en väldigt välgjord film och jag kan bara hoppas på en uppföljare.

Fakta Assassin’s Creed

Testad på: Blu-ray
Ljud: DTS HD – Master Audio 7.1