Filmrecension: X-Men: Apocalypse (2016)

Avslutningen på den nya trilogin om X-Men bjuder på ett ordentligt hot i form av den första mutanten. X-Men: Apocalypse tar oss från det forntida Egypten till 1983.

I det forntida Egypten regerar Apocalypse (Oscar Isaac). Han är den första mutanten och blir inspärrad efter ett halvlyckat kuppförsök. Först 1983 vaknar han till liv då CIA-agenten Moira MacTaggert (Rose Byrne) mer eller mindre snubblar över honom. Apocalypse är förstås inte på särskilt bra humör och tänker göra allt för att leva upp till sitt namn. Det tänker han förstås inte göra på egen hand och lyckas rekrytera Magneto (Michael Fassbender), vilket är extra lätt efter att Magneto försökt leva ett vanligt liv men misslyckats. Apocalypse kan förstärka andra mutanters förmågor, vilket Angel (Ben Hardy) får uppleva när hans änglavingar ”förbättras” till metall.

Det är som vanligt med X-Men en fartfylld resa, fylld av fräcka effekter. Quicksilver (Evan Peters) scen när vi återigen får se hur han upplever verkligheten när han rör sig vansinnigt snabbt är bland det häftigaste i hela filmen och antagligen den coolaste scenen i alla X-Men-filmer. Jag gillar också känslan av åttiotal, som Bryan Singer lyckats bra med. Dessutom är det kul att äntligen få se hur Cyclops (Tye Sheridan) hamnar på Xaviers skola. Vi får också i vanlig ordning återstå Xavier (James McAvoy), Mystique (Jennifer Lawrence), Beast (Nicholas Hoult) och givetvis allas favoritelaking William Stryker (Josh Helman).

X-Men: Apocalypse

Jag gillar X-Men: Apocalypse, inte minst för att behovet av superhjältar är långtifrån mättat. Det är utan tvekan en bra film, snygg på alla sätt och Oscar Isaacs sminkning går till världshistorien, klart i klass med Jennifer Lawrences Mystique. Betyget dras dock ner av att det blir lite för mycket. För storslaget, för episkt, för många mutanter på en gång – även om det är kul att också se Jean Grey (Sophie Turner) hade det kanske räckt med att fokusera på lite färre. Det blir lite som ett barnkalas, där man serverar korv, hamburgare, tårta, godis, läsk, chips, mer tårta, ostbågar och dessutom ska lägga till glassbomber ovanpå allt.

Trots det vill jag gärna se ännu en film och hoppas starkt på kommande Logan.