Filmrecension: Terminator Genisys

Finns det någon bättre filmserie om domedagen än Terminator-serien? Vi recenserar Terminator: Genisys och förvånas över att någonting rörigt kan fungera så bra.

När jag första gången läste synopsis för T5 blev jag lite orolig, det verkade extremt rörig att röra till det med en alternativ tidslinje. Men efter att ha sett Terminator: Genisys är jag imponerad över hur väl Alan Taylor hanterar tidsresornas paradoxer och dilemman. När filmen börjar befinner vi oss i framtiden, där Skynet är på väg att besegras. Vi får se John Connor (Jason Clarke) leda attacken och tillsammans med Kyle Reese (Jai Courtney) ta sig in på området där tidsmaskinen finns, som i den första Terminator tar Kyle Reese tillbaka till 1984.

Terminator: Genisys

Allt det där är något som alla vi Terminator-fans har väntat på att få se. Vad var det som hände egentligen i den där bunkern, där Reese skickades tillbaka? Att äntligen få se det är en upplevelse i sig. Men när Reese kommer tillbaka till 1984 är det inte som vi har väntat oss. T-800:an dyker upp, är på väg att spöa skiten ur punkgänget, men därefter bryts mönstret. Vi får se Arnold i sin krafts dagar, animerad som tusan och det är extremt välgjort, och samtidigt dyker han upp i sin föråldrade version.

Terminator: Genisys

Konstigt nog, trots att det är rörigt, fungerar det väldigt väl. Jag saknar kanske Linda Hamiltons blandning av mes och tuffing, men Emilia Clarke som Sarah Connor är en frisk fläkt, tillsammans med Arnold Schwarzeneggers bittra, luttrade terminator. Det är full fart från start, och även om jag inte gillar Jason Clarkes tolkning av John Connor går det ändå rätt bra att åka med i två timmar. Effekterna finns där förstås, men de är välgjorda och väl dolda bakom några verkliga miljöer. Scenen på Golden Gate tillhör något av det mer spännande jag sett på länge och det finns gott om scener som får mig att vänta på nästa andrum.

Terminator: Genisys Terminator: Genisys

Det finns dock några saker jag inte gillar, som håller Terminator: Genisys från en femma. Jag gillar trots allt inte hur filmen gör våld på del 1-4, som trots allt ändå följde någon sorts logik. Det finns logik här också, men jag skulle nästan önska att det här var en helt fristående film som bara gjorde anspråk på att vara ett alternativ. Efter att ha tittat klart känns det som om jag inte kan se del 1-4 på samma sätt. Likväl gillar jag stämningen, humorn och farten i Terminator: Genisys. Det går inte att komma ifrån att det här känns nytt, fräscht och utmanande. En klart positiv överraskning.

Köp Terminator: Genisys på CDON: DVD / Blu-ray