Filmrecension: Burying the Ex (2014)

Att begrava sitt ex är förstås ingenting någon önskar, men det är definitivt ingen som vill att ens ex kommer tillbaka efter döden. Det är vad som sker i Burying the Ex.

Max (Anton Yelchin) är tillsammans med Evelyn (Ashley Greene) och även om förhållandet gnistrar av passion ser vi tittare direkt att det är något som inte stämmer. Som att Max får bannor för att äta kött eller att han inte köper helhjärtat Evelyns gröna renovering av deras lägenhet. Evelyn är förvisso trevlig och vill väl, men ack så enerverande. När hon går och blir påkörd av en buss, och avlider, blir Max förtvivlad. Men han hämtar sig snart och börjar dejta Olivia (Alexandra Daddario), som han träffat på milkshake-haket I Scream. Det finns bara ett krux. Vid något tillfälle råkade han och Evelyn önska att de skulle vara tillsammans för evigt, och det gjorde inför en magisk djävulsfigur.

burying-the-ex.1

Burying the Ex är tänkt att vara en komedi, och det finns förvisso några scener i filmen som man skrattar åt. Att Evelyn återvänder från de döda som om ingenting hade hänt är roligt, särskilt när hon spyr balsameringsvätska över Max. Men det är ingen komedi man skrattar ihjäl (hm…) sig åt, och det faktum att Anton Yelchin nyligen dog i en tragisk olycka förtar filmens chans att vara en komedi. Det är oerhört tragiskt att en så ung människa som Anton Yelchin går och dör när livet precis har börjat. Han gjorde helt klart många bra roller, som Chekov i Star Trek och Kyle Reese i Terminator Salvation, och han är verkligen saknad.

burying-the-ex.2

Samtidigt är Burying the Ex en rätt okej, småmysig film, som går att se en sömnig söndag utan att somna. Den har en skön känsla, mest tack vare Anton Yelchin och Alexandra Daddario. Men också för att den under en stund avdramatiserar dödens makt och får oss att hoppas att så här kunde det kanske få vara. Och vi kan hoppas att Yelchin också får komma tillbaka.

Här kan du köpa Burying the Ex:

burying_the_ex_blu-ray_nordic-36611147-frntl